23 октомври 2010

Да стъпиш, или да не стъпиш . . .

Това е въпросът пред дамата в течение на една стъпка - и отговорът е - никога, освен ако не се налага. Т.е. дамата никога не сменя опорния крак, освен ако не ѝ се налага. А кога се налага? Когато кавалерът определи краят на крачката, мястото на стъпване. Без значение от дължината на крачката, нулева, къса, средна, дълга и всички междинни дължини. Бях веднъж на един частен урок с аржентинска двойка - те горкичките, ми обясняваха как крачките били три вида, къси, средни и дълги. И се "индикирали" по различен начин от кавалера в самото начало, така че дамата да знае каква дължина да изпълни. Голяма глупост, добре че още тогава бях в час и напълно ги игнорирах, иначе вероятно щях да съм много объркан. Всички крачки са еднакви като техника. Например, нулевата крачка или "смяна на тежестта" на място. Дамата бива просто преместена от крак на крак, като бива придържана леко във височина, за да не се окаже, че е "залитнала" в някоя непредвидена посока. Всички останали крачки включват "залитане" в контролирана (частично или напълно) посока. Залитането не е неконтролиран процес, а отработено движение, което други учители наричат например "проекция". Никога не се просто проектира кракът, без вече да имаме движение в съответната посока. И тази проекция е пропорционална на движението. Малко движение, малка проекция. Грешно е да се изстрелва напред (или назад, встрани) някакъв изправен крак, без да има движение в съответната посока. Особено грешно е това да се придружава с неводено приклякане. Но да не се отклоняваме - връщаме се на това, че дамата никога не стъпва преди кавалера. Многобройните неориентирани поклонници на активната дама естествено ще се съгласят, но ще твърдят, че тя ще трябва да усети кога да стъпи. Аз пък твърдя, че дамата усеща, но не дали трябва да стъпи, а чак след като е вече "стъпена" чрез съответното физическо въздействие от кавалера. Най-интересното е, че това последното не трябва да се учи, работи 100% с напълно необучени дами. Веднъж нестъпили сами (тази част иска обучение), дамите биват "стъпени" съвсем безпроблемно в нужният момент от опитния кавалер.

Моментът на безкрайното отлагане на стъпването се вижда добре в това видео - още в самото начало има красноречиви моменти:


Няма значение каква е крачката, няма значение скоростта, няма значение колко е напреднало движението - дамата просто не стъпва, остава на оригиналния крак, докато не получи въздействие и не се окаже върху другият. Няма дебнене и разсъждаване кога е този момент, тя просто чака да се случи.

Ако видеото по-горе ви е тъмно, ето друго:


А ето и една вече несъществуваща, но много майсторска двойка - добра илюстрация както към тази, така и към предишната публикация:

7 коментара:

Tzveti каза...

Краси, Поздравявам те за постоянството и упоритостта, с които обясняваш и обясняваш, и обясняваш...
Все си мисля, че има хора, които се интересуват повече от твоите обяснения, отколкото какъв човек си, дали можеш да комуникираш, и дали аз съм ти "пи-ар" или не... Да, аз съм чудесният безплатен "пи-ар" на всяко нещо, в което вярвам...

Красимир каза...

:-)
Аз мога да комуникирам прекрасно, не е моя вината, че не разбират прости неща.

А за обясненията, понякога наистина ми писва - отношението е все едно говоря някакви глупости, а не нещо хем просто, хем ефективно.

Tzveti каза...

А, и още нещо - наскоро доведох моя позната в танго - нали все и аз зарибявам нови хора... И тя после ми казва: "Сега разбрах защо не ми харесва това танго - вие си суркате краката и това е нещо ужасно!"
- Не, бе - казвам аз в защита, - те така се приплъзват краката...
- Ама вие не ги приплъзвате, а ги тътрите някак и е много грозно!?!
Да не говорим, че друг път са ме питали познати дали това е някакъв специален танц, при който нарочно се танцува извън ритъм...
Друг е въпросът, че има двойки, които, не може да не признаеш, танцуват красиво...

Красимир каза...

Съжалявам, но няма двойки, които танцуват красиво. Понякога има някакви проблясъци, но твърде рядко и твърде случайно, за да кажа, че съществува нещо наистина.

Tzveti каза...

Да, да, има МОМЕНТНИ ПРОБЛЯСЪЦИ - и това са Добри и Мира, а също има двойки - например Виолета Истаткова и Петър Руевски, които танцуват доста добре, както и един Боби, и един Владислав Николов... толкова малко им трябва да стигнат до истината... Василий и Силвана тнанцуват доста добре, не отричай! Има също едно момче Васко - страхотен капацитет има! Тук-таме бисери сред... да не казвам какво... Ева танцува добре с един нов за мен Венци - просто са великолепни, трябва да ги видиш...

Tzveti каза...

Лично аз съм се чудила много пъти да стъпя, или да не стъпя?!? И в момента, в който стъпя, или не стъпя, УСЕЩАМ какво е трябвало да направя. Човек се учи от грешките си - трябва много пъти да стъпиш вместо да не стъпиш; както и много пъти да не стъпиш, вместо да стъпиш, зца да усетиш всичко онова, което ти обясняваш! :-)

Красимир каза...

Добре, и къде танцуват всички тези двойки?

Василий и Силвия танцуват понякога добре, благодарение на това, че са посещавали и вероятно още посещават уроци в чужбина. Но когато Василий се лигави в далечен хват, се получава такова едно нещо, дето не искам да го коментирам публично.