10 октомври 2011

Дали сте кавалер-измамник?

превод от Movement Invites Movement

Твърди се, че най-добрите танцьори могат да водят всяка дама, без значение от нивото й, нали? Наистина ли? Ние винаги сме се съмнявали в този факт. Как би могло това да бъде вярно? Ако една жена не знае как да "прегърне" кавалера, ако тя не знае как се усеща воденето (като цяло), ако ú липсва необходимата техника, тогава какво? Не казваме, че не сме виждали разни "велики учители" да водят дами точно както те искат да стане. Ние казваме, че тези "титани" правят доста съмнителни неща, за да го постигнат.

Хорхе не е такъв "велик учител" и не може, дори и да го заплашим с пистолет, да накара дамите да направят всичко, което той иска. Излиза, че Хорхе не е особено добър кавалер. Явно са го лъгали в Буенос Айрес, когато неведнъж са го хвалили учители и танцьори колко чисто води и как го прави с цялото тяло. Критикуван беше главно, че би трябвало "да увеличи размера на шрифта". Каквото прави, го прави добре, но за да бъде още по-явно и по-добре, да го направи още малко по-изразено за тези дами, които не са точно достатъчно чувствителни към воденето.

Защо се случва Хорхе да не може да накара дамата да направи, каквото той иска? Защото не е в неговия характер да "накара" дамата да прави неща на всяка цена. Ако той чувства, че дамата не може да следва дадено движение, той просто няма да го опита втори път.

Entonces, what is meant by “cheating” in the lead? Leaders can cheat in one of two ways: with the killer left arm or with the killer right arm. Let us describe what we mean.
Тогава, какво имаме предвид под "кавалери-измамници"? Те могат да "мамят" по два начина - чрез лява или дясна ръка.


Лявата ръка "убиец" е популярна сред някои от нашето танго общество. Дори някои го преподават това като правилен начин да се танцува танго. И ако сме честни, ако дамата допринася с достатъчно съпротивление с дясната си ръка, кавалерът може да направи почти всичко с нея. Добре ли се усеща това откъм дамата? Зависи. Ако сте дама, която иска да е перфетна на всяка цена, отговорът е "да". Но, ако сте дама влюбена в танца и прегръдката, по-скоро "не". И още нещо, отговорът винаги е "не", ако кавалерът използва лявата си ръка толкова много, че дамата получава болки в рамото след танца. Има такива хора в Торонто, и много дами се оплакват от това, но им е трудно да казват "не".

Дясната ръка "убиец" се случва, когато кавалерът "смачква" дамата. В тази ситуация, ние не говорим за ужасното водене с дясна ръка. Дамите знаят за него. Да чувстваш някой да те бута и дърпа в разни очота чрез ръка, местеща се по гърба ти, бъррррр! Не. Бе говорим за това, а за случаите, когато кавалерът няма доверие на партньорката (често с пълно основание) и тогава я стиска така, че тя да не може да мръдне, освен натам, накъдето иска той.

Добрият кавалер провокира (invites) дамата си да се движи заедно с него, а най-добрите го правят по начин, не предполагащ "възражения". Използването на ръце и излишна сила не е това, за което говорим. В Буенос Айрес видяхме и почувствахме комфортни "облачни" прегръдки, водейки с тяло, и ползвайки ръцете само като част от тялото, за да водят дамата в стъпката. (Б. пр.: Използвам думата "провокирам" и "водя" вместо "каня" в превода на invite, първо, заради моите собствени убеждения, че в танго няма време за покани; и второ, този термин (provoke) ползваше Хавиер на последните няколко семинара, които посетих)

Ето една аналогия: танго често се сравнява с език. Така че, ако жена посети Аржентина без да знае испански, може ли мъж да я "накара" да разбере какво иска той? Разбира се, може да пробва с жестове, но понякога жестовете са много различни при различните народи, така че не е ясно дали ще успее. Може би, ако я кани да изпие с него чаша мате, държейки въображаема чаша в едната ръка, и посръбвайки си с въображаема сламка в другата . . . А може и "силово" да я замъкне до масата и да ú покаже за какво става дума. Но това едва ли ще ú хареса. С други думи, няма значение колко добър е в езика на тялото - ако тя няма основни познания за езика и културата, няма да го разбере. Той трябва или да я "форсира", или нишо няма да стане.

Поуката от това е, че ако тя трябва да вземе някой и друг урок по испански, преди да опитва да общува с испано-говорящи. Мъжете, които не си падат по "силовите" упражнения, имат пълното право да говорят само с жените, с които чувстват, че се разбират.

To further add to the analogy and as a side thought… After one spends time learning, practicing and speaking a foreign language in a foreign country, it is usually the case that the foreign language will deteriorate when one returns to the home country. When no one else is speaking that foreign language, it is quite difficult to maintain the level previously achieved unless one continues to communicate with others of the same or better language abilities. So why is it so difficult for people to understand why we, for example, do not want to dance with people who do not dance with good technique and a proper embrace?

Продължавайки с аналогиите между танго и ученето на език: Ако човек прекара известно време в чужда страна, изучавайки езика - а след това се върне в родната си страна, то ще забележи, че с времето уменията му по чуждият език лека полека деградират. Ако никой друг не говори този език, много е трудно да се задържи нивото, достигнато преди, без да се общува с хора на това ниво, или по-добро. Тогава, защо е така трудно на хората да разберат защо не искаме да танцуваме с хора, нямащи нужната техника и "embrace/abrazo"?