19 октомври 2010

Андреа, Хавиер, Антон и неговите тояжки

Преди време показах едно видео, как Anton Gazenbeek танцува с тояжки (пръчки, sticks). Тогава не обясних защо това е важно, сега ще кажа две думи. Умелият кавалер не дава знаци, а води директно дамата си. Тя, като всяко физическо тяло, има определени инерционни и други свойства, които са неизбежни от гледна точка на механиката. Имаме избор - или да ги игнорираме, при което те непрекъснато ще ни се мешат и пречат - бидейки физически явления, няма как да изчезнат. Или ще ги овладеем, и ще ги ползваме, за да танцуваме по-добре. И така, първото и най-важно свойство на дамата по отношение да двойката е опората. Моля, да не се бърка със стила "апиладо", където с това се прекалява. Ето видеото с тояжките, страхотна илюстрация на този принцип:



Ето, стравнете дали Андреа през повечето време не предлага тази опора точно както една тояжка, без да се клати и да се пъне да мърда в разни посоки:


По някаква странна причина, всичките ми ученички досега бяха напълно неспособни да разберат тази проста функция. Жалко за усилията от моя и тяхна страна.

18 коментара:

Tzveti каза...

Супер илюстрация! Ще ми се да пусна в общия списък адреса на блога ти, защото има нови хора, които се шашавят къде, какво, защо, при кого...
Ама да не вземеш да ми се сърдиш. Наскоро танцувах с един кавалер, който води сравнително добре и изчаква - ученик на Василий, - който в края на танца ми каза: "Водим с две обиколки Асен!" О, Боже, приех го като готин майтап, ама насериозно си викам - ние да не сме на конни надбягвания! Цв.

Красимир каза...

Това все пак е публичен блог, няма проблем да го "рекламираш". Макар че в обшият списък се подвизава един полуидиот . . . и няма кой да го постави на място.

Красимир каза...

А за Асен, той е на едно от челните места в класацията на неадекватните кавалери - не е виновен лично той, виновни са учителите му, а неговият проблем е, че прекалено им вярва.

Vanya каза...

Не съм сигурна, че те разбирам. Според теб, дамата не си пази равновесието, така ли? Ти танцува ли с Андреа или поне усети ли с нея тази "опора", за която говориш?

A. каза...

Все пак и аз да кажа - много е важно, кавалера да не се пробва колко ще му издържи тояжката. В повечето случаи дамите просто не издържат на напъна. И ако ти трябва тояжка - постарай се първо да бъдеш тояжка за другия.
Ана

Красимир каза...

Аз отдавна твърдя, че дамата не трябва да си пази равновесието. А с Андреа не съм танцувал - но пък прекрасно виждам какво става.

Красимир каза...

Ана, какъв напън? Това да не е селска милонга? Съвсем лекично е - не би и могло да бъде другояче.

Tzveti каза...

Краси, Къде е тази зала "Елиас"? У вас ли е това? Ако си намеря нормален кавалер, чиято цел е да се научи да танцува, ще се запиша отново. Ей Боже, ей Боже, почвам да те разбирам, че не идваш вече на милонги... Снощи гледам в Централната баня - едно фръцкане между колоните, едно мятане на крака в някакъв стил по-скоро модерен балет, и то пост-постмодернизъм, а идват хора отвън и си мислят, че това е танго...
Добре че са Стефи и Адриан, Мира и Добри и Габи и Ивайло, та малко от малко да видят какво е танго.
Иначе там - на първа линия - Филип!?! - кърши кръста на дамата, вихри тяло между телевизорите, Боже, Боже!!! Ще взема да поканя карикатурист да направи суперизложба, няма какво да снимаме!.. Цвети :-)

Vanya каза...

За много неща си прав, но за равновесието не съм съгласна с теб. Някои неща не се виждат, трябва да се усетят. Аз специално съм говорила с нея за това. Да, имаш право, че изглежда, че не го пази, но всъщност си е в оста почти през цялото време. Има моменти в танца, когато използва кавалера за опора, но това е само при определени фигури. Зрителната измама идва от стойката, която според мен играе огромна роля при ходенето.

Красимир каза...

Ваня, усетил съм го и още как. И никаква зрителна измама няма. И не бъркай ос с равновесие. И най-вече, някакси ми омръзна да обяснявам очевидни неща.

1. Връзката дава обединение на телата.

2. Обединение значи едно тяло - оттам едно равновесие.

Ако някому това не е ясно, аз нямам какво да добавя.

Красимир каза...

От едно интервю на Хавиер:

"Its never about connecting to the music. You must first connect with your partner. Then together as one, connect to the music." Javier told me it was at La Viruta dancing to a D'Agostino that he first felt this feeling. Now everytime he dances, he searches for it.

How many years of dancing did it take, for a man of immense talent like him before first feeling this?

4 years.

Да се наредя и аз до колегата - аз също го търся това всеки път, и затова не ходя на милонги в момента - не виждам с кого ще се получи при това погрешно обучение, на което всички са подложени.

Vanya каза...

Ами Краси, явно не те разбирам. И да, ос и равновесие са две различни неща, но когато си извън оста си, си извън равновесие. В танго, това с оста не е много ясно, защото стойката е малко особена или поне за мен е така. Ако ходиш на уроците с Луиз и Габриела може да се засечем, и да поговорим, току виж се изяснило кой какво, че така само си чешем езиците. Ние няма да успеем да се приберем в неделя, така че няма да можем да дойдем в Елиас, а другата събота си тръгваме за Канада.

Красимир каза...

Анализирай собственият си изказ/

"Ти си в равновесие". Нима не казах, че двамата са едно? Няма "аз съм / ти си" в този случай. Има общо равновесие.

". . . когато си извън оста си, си извън равновесие" - нима това е така в случай на двойка, или особено когато нещата са в динамика? Когато един моторист завива, защо е наклонен? Но пък си изглежда съвсем в равновесие, не пада? Затова аз изобщо не говоря за ос. Това понятие не е съществено и повечето пъти дори е вредно, защото се употребява много неправилно.

Vanya каза...

Ок, забравяме за оста.
Да говорим за равновесието. За мен общо равновесие означава, че ако единият се мръдне, другият ще падне. Не знам дали това имаш предвид, когато говориш за общо равновесие?

Красимир каза...

Нима в танца се правят такива неща? Единият да се мръдне, другият да падне?

Tzveti каза...

Хайде пак и аз - моят класически пример със сърфа - имаме дъска, платно, опънато на мачта с гик, и човече отгоре, което трябва да се крепи на вятъра, вълните и себе си. Казвам го от опит, защото карам сърф. Мачтата се изправя винаги по СРЕДНАТА МИСЛЕНА ОС, разделяща дъската на две - нещо като осовата линия на шосето. Всяка друга посока на изправяне на мачтата те извърта и ти падаш. Трябваха ми 4 години борба, за да го разбера и усетя това. Някои го усвояват за един ден борба - въпрос на възможности. И сега какво искам да кажа: великолепни ветроходци, които управляват кораби, не могат да карат сърф - стават смешни, когато се качат на дъската, колкото и да познават теорията, посоките на ветровете и прочее; и обратно - великолепни сърфисти практици, порещи вълните, не могат да ви обяснят какво да правите като начало. Никаква зрителна измама няма, тангото е подчинено на законите на гравитацията, няма как! А това с "енергията" още не мога да го разбера и аз - каква енергия? Аз съм учила физика и помня кинетична и потенциална, а тази на Чавдар ми е някаква нови - затова спрях да ходя на уроци там! Цвети

Vanya каза...

Много добре знаеш, че това е образно казано.
"Аз отдавна твърдя, че дамата не трябва да си пази равновесието" на мен ми звучи като "дръж ме да не падна".
Ама като се замисля аз не разбирам нито от сърф нито от танго, а явно и българския нещо не го стоплям, та к'во се обаждам изобщо.

Красимир каза...

Ами съвсем правилно - точно "дръж ме да не падна" - това е да се оставиш 100% на воденето.