24 юли 2013

Танго като безизходен лабиринт

Макар и идеята на тази картинка да е по-скоро в посока на пристрастяването към танца, как човек се изгубва в танго и никога не престава да танцува - нещата могат да се разгледат и другояче: как човек започва да учи танго, без да знае, че навлиза в материя, която както никоя друга е изтъкана от мъгляви и противоречиви формулировки от сорта на "най-важно е абрасото, трябва да почувстваш сякаш си глътнал балон, една голяма кухина в гртдния кош." или "енергията започва от главата, от музиката, и изтича през краката, затова човек трябва да е grounded". Абсолютни, тотални, вселенски глупости. Но ти ги разквзва човек със съвсем сериозно изражение, който очевидно си вярва. И нерядко този човек е известен танцьор.

Какво да правим тогава ние с гайдите? Ами нищо, няма спасение. Има хора, които се сещат, че им липсва техника. Но под техника разбират тези по-горе "балонни" понятия, които са безсмислени, или в най-добрия случай, абстрактни до степен да са безполезни, дори и да има зрънце истина в тях.

Например, как аз тълкувам това за балона в гръдния кош? Къде е зрънцето истина? Не друго, а старото правило, че човек трябва леко да се поизпъчи, да отвори рамене. А защо това е необходимо? Моят отговор е, не е необходимо, може да се танцува свит и прегърбен. Но от една страна, това не е естетично, от друга, в много случаи лекото изпъчване помага за по-доброто балансиране на двойката (създаване на леко напрежение напред), както и за отваряне на повече място между двамата под нивото на кръста. Ето това вече е техника - обективно обяснение защо трябва да се поизпъчим. Какво пречи нещата да се обясняват така? Не знам. Принуден съм да си мисля, че 99% от хората, учители и ученици, имат в главите си бръмбари. За тяг танго е и ще остане безизходен лабиринт. Хубавото за тях е, че те се наслаждават на пътя, нямат цел и не са нещастни, като не я постигат. Лошото е само за тези 1%, които имат някакви стремежи. Мога само да ги посъветвам да започнат да мислят с главите си, и да отхвърлят всички такива балонни обяснения - техниката като понятие отрича мъглявите и двусмислени, абстрактни обяснения и определения, тя трябва да бъде съвсем конкретна до степен на точно, механично разнищване на конкретното движение. Иначе не е техника, а злоупотреба с понятието.

Вижте всички клипчета в Youtube за дамска техника. Ами всички те показват украшения, или в най-добрия случай самостоятелно ходене. Танго-ходенето в същината си не е и не може да бъде самостоятелно - то трябва да е с партньор. Иначе както показват и какво научават - едно голямо нищо. Това важи и за украшенията, 90% от тях, за да станат правилно и красиво, се правят динамично, в танца, с партньор.

От 6-7 години призовавам нещата да се обективизират, танцовата техника да бъде наистина разглеждана като сбор от конкретни умения. Например дамата изпъва крак при движение назад - или го прави, или не го прави - това е конкретността, която се изисква. Да добава и нещо много важно - техниката трябва да отговори и на въпроса защо. Защо дамата трябва да изпъва крак? Освен като естетика, има и много важна техническа полза от това. Както почти всичко в този свят, формата следва функцията. Тук ще спестя отговора, тази статия няма за цел да обясни всичко.

Накратко техниката е конкретно обяснение как се прави дадено движение, и защо се прави точно по този начин. Т.е. отговаря се на "Как?" и "Защо?". Всичко друго е бученето от крилцата на бръмбарите.