26 април 2018

Трудности при ходене

Превод с допълнения

Ако сте посетили наскоро наш урок в Лондон, и сте се чудили "Защо, по дяволите, прекарваме толкова време в уроци по ходене? - аз си знам да ходя, и точно с това ходене стигнах до студиото". Нормален въпрос, но ходенето в танго не е същото, както обикновеното ходене. Има трудни за овладяване тънкости, някои от които ще опишем тук.

То е като да пишем с лявата ръка.

Или да рецитираме азбуката отзад-напред.

Или да четем на непознат език, макар и използващ същата азбука.

Опитайте едно от тези, би трябвало да е лесно, но не е. Истинска главоблъсканица. Подобно е и със ходенето в танго - но без значение колко е трудно, можем поне да се освободим от основните грешки - ще ги наречем тук "подрипване", "спазми" и "настъпвания (вкл. др. удари в краката)". Така ще открием удоволствието и красотата да ходим заедно.


Всички велики танцьори демонстрират и говорят за важността на ходенето - отличен пример е горното ненадминато изпълнение на "Поема" от Хавиер и Жералдин.

Пабло Верон: "Разпознавате добрия танцьор по това как ходи, не по акробатичните фигури"
Хавиер Родригес и Стела Мисе:
  Хавиер: - Когато един мъж ходи добре, жената умира за прегръдката му.
    Стела: - Когато един мъж ходи зле, жената иска да умре.

Разликата между ходене и танго-ходене е по принцип не чак толкова сложна като концепция, макар и да е трудна за овладяване на практика. По улицата ходим сами, докато в танго, ходим с някого, "залепнал" на гърдите ни. По улицата командваме краката си директно - леви, десни, леви, десни . . . В общия случаи това става по добре изгладен начин, освен ако не сме прекалили в кръчмата. В танго, има доста разлики - например, че общо имаме четири крака.

Ето няколко съвета как да подобрим ходенето си. Най-напред, опитайте се да останете спокойни и да не се поддавате на раздразнението - все едно трябва да се научим да ходим отново. Направили сме го веднъж, ще го направим пак.

За кавалерите:


Изкуството на ходенето изисква кавалерът да осигури четирите крака да се движат в синхрон. За добро ходене, той трябва да "ходи" и да "говори" едновременно. Краката ходят, а гърдите говорят. Понеже в танго, дамата получава "поканата" чрез гърдите.
Красимир: Забележете, че "покана" е в кавички. Коментирал съм много пъти, че тази "покана" всъщност е целият необходим импулс за крачката, оттам и кавичките.

  • Наблюдавайте как ходите в ежедневието - забележете, че крачката всъщност започва от пода - всички ние използваме опорния крак да се оттласнем напред. Освен ако не сме роднини на Джар-Джар-Бинкс. Кракът действа като пружина и подът е нашата опорна точка. Това остава непроменено в танго - началото на т.нар. "проекция".

    Вместо това, някои начинаещи кавалери първо протягат свободния крак напред - при това или настъпват, или по друг начин създават конфликт с краката на дамата.
    Красимир: Или ходят с отваряне настрани :-)
    Това изглежда и се усеща странно, защото това не е естествен начин на ходене.

    Този проблем лесно се избягва, просто трябва да започнем крачката нормално, като се отблъскваме от пода с опорния крак. Така осигуряваме движение на торса преди краката. Красимир: Да се погрижим да предадем това и на торса на дамата, за да започне тя нейната крачка. Това е ефективен начин да ходим, така че "говоренето" и "случването" да стават едновременно.
  • Друг важен съвет: Поддържайте теглото си върху предната част на ходилото. Всички добри танцьори от Буенос Айрес са непреклонни в това. Понякога може да ни се струва, че губим равновесие в тази позиция. Но това не е нужно да е така, просто трябва да пренастроим реакциите си към нея. Можем да си помогнем, като правим следното упражнение - направете крачка в такт; спрете един такт, за да проверите позицията; направете следващата крачка и т.н.
За дамите:

Да си кажем честно, ходенето назад е голяма "болка", но има и един положителен ефект - оформя мускулите на дупето, с което да се покажем на плажа. Упорствайте в ходенето и ще сте готови навреме за лятото.
  • Танго-ходенето се създава от добре настроена комуникация между партньорите - добре смазан баланс между "говорене" и "действие". Една от най-важните задачи на дамата е да почувства смяната на опорния крак на кавалера и тя също да смени нейния едновременно. Или, по-точно, с една идея закъснение. Прехвърлете рано, и крачката ще бъде отрязана късо, резултирайки в неприятно накъсано ходене. Понякога дори вид спъване. Закъснейте, и ще се получи загуба на синхрон, с куп неприятни последици.
    Красимир: Има една техника за посветени, при която кавалерът прехвърля дамата на новия опорен крак - изглежда и се усеща великолепно.
  • "Подрипването" е враг номер едно на ходенето - то се случва, когато прекалим с проектирането на свободния крак, помагайки си при това с приклякане на опорния. Това създава прекъсване на връзката с кавалера, освен ако и той не прикляка. Но дори да го прави, резултатът е "да се смееш ли, да плачеш ли".

    Макар и ходенето назад да не е така естествено, както ходенето напред, еднакви принципи важат. По същия начин трябва да намерите опората в пода и да започнете с оттласване, вместо първо да протягате свободния крак. Това осигурява синхрон с движението на кавалера и създава "гледка за запомняне".
    Красимир: Ненадминат начин да осигурите синхрон е дамите да се откажат от "оттласването" и да използват енергията на "поканата" вместо това.
  • Един последен трик - ако, при ходене назад, се отпуснете върху токчето твърде рано, това създава ефект на внезапно преместване на торса на дамата назад, нарушавайки едновременността с кавалера.  Това "спазматично" движение не изглежда и не се усеща добре. Кавалерите се чувстват сякаш се опитват да уловят заоблен сапун с мокри ръце. Ту се получава, ту не.

    Съвет: Опитайте се да държите токчето над пода достатъчно дълго. Чак когато крачката завърши, можем да поставим малко тежест там.

Това са просто няколко съвета, пробвайте ги и вижте как работят.
Мигел Сото: "Когато учениците се занимават с ходене в началото на урока, те се отегчават и нямат търпение да преминат към стъпките и фигурите - за да се покажат на дансинга. Те не разбират какъв късмет е да срещнат учител, който казва - Не, първо научете ходенето."
Така че, ако следващият ви урок започне с упражнения за ходене, насладете се напълно.

Ще се видим на дансинга!

Прегръдки,
Натали


http://www.tanguito.co.uk/blog/tango-london-tips-caminata/