21 септември 2011

Танго Фантазия 2011 - Букурещ

. . . нещо като кратък репортаж.

Първи ден - семинар за мъжка техника. Според Хавиер, Тайната (с главно Т) за това, да станеш добър кавалер, е да се научиш да следваш. Да знаеш как точно се усещат нещата от страната на дамата. Това сме го чували много пъти. Само по себе си обаче това нищо конкретно не означава. Ако бъдеш воден от неумел кавалер, нищо свястно няма да се получи. Така че добавката от мен - трябва да се усети воденето на добър кавалер, за да се види разликата.

Втори ден - семинар за дамска техника. Освен зрител, партнирах на Радостина. Основно един вид двойно хиро, често давано като упражнение на семинарите на Хавиер и Андреа.

Трети ден - семинари по "танго де салон" и "украшения". Първият беше особено интересен и ценен. Повече от половината време се преподаваше и упражняваше стойка и ходене. Андреа съвсем директно формираше (с ръце) у дамите познатата аржентинска поза с извивката в кръста. А Хавиер направи изказване, че кавалерът не трябвало да внушава у дамите "walk, walk, walk!", но напротив "Don't walk! Don't walk! Don't walk!". Вместо това, с движението си той "провокирал" това ходене. Аз на това място бих употребил "задвижва", но и "провокира" е по-добре от често употребяваната глупост за "покана" и 'индикация". Хавиер има предвид същото, което и аз - но според него кавалерът не задвижвал дамата, а задвижвал себе си. Чудесно, но в близък хват човек не може да задвижи себе си, без да задвижи другия. Т.е. няма никаква възможност за друго тълкуване какво точно се има предвид под "провокира". А и той спомена съвсем директно, че кавалерът трябвало да се чувства като че ли избутва нещо, но не и да се навежда и прикляка при това, а да си стои изправен.
Украшенията си бяха стандартни, без особени новости, и оттам без да ми е достатъчно интересно. И без това повечето от тях са неприложими без преди това да се усвои основната техника.
В допълнение - Хавиер обясни, че кавалерът трябвало да бъде "in control" по отношението на ситуацията, в която е дамата и двойката като цяло, за да може успешно да танцува. Това също без особен успех съм го обяснявал много пъти.

Четвърти ден - семинари по "Танго фантазия" и "Милонга". Първият не беше точно сценично танго, както името подвеждаше, но все пак се дадоха общи съвети как тялото да изглежда по-естетично. Какво е добре да се прави, и какво не, когато танцуваме пред публика. Имаше една кратка комбинация, която обаче разкри колко малко хора изобщо имат понятие от водене и следване. Т.е. освен една-две двойки, които успяваха да я направят що-годе прилично, всички бяха напълно извън релси. Особено зрелищна беше демонстрацията от Хавиер и Андреа на тази комбинация с различни ритмики, вкл. милонга. За мен това е, което ще запомня, невероятна прецизност и скорост - не толкова изпълненията им пред публиката на милонгата предната вечер.