18 септември 2010

Шах, гушкане или танц

Какво имам предвид под шах? Кои са шахматистите в танго?
Ами много просто - в шаха няма значение как преместваш една фигура, има значение само къде я преместваш. И след това следващ ход, и следващ, пак от значение къде. Една партия (или част от нея) е последователност от местения. Много подобно се държат повечето от хората в танго, затова и ги наричам шахматисти. Интересуват се само да си направят движението, комбинацията. Т.е. да стъпят там дамата и кавалерът криво-ляво някъде си, в определена последователност. А качеството на движението и танца като цяло? Кучета го яли. Не ги интересува. Или изобщо нямат сетива за него. Танцът за тях е шахмат.

В различна плоскост, има едно друго мнозинство - на "гушкачите". Те не се интересуват особено от фигури - те държат на качеството на танца - но го третират по-скоро като гушкане, отколкото като танц. Важно е да сме комфортно прегърнати, и да се местим без сътресение, за да не се разваля "хорошо"-то.

Всъщност, танго е нещо съвсем друго, макар и да включва в себе си и гушкане, и комбинации. Но най-важното е как извършваме дадена стъпка. Танго е ТАНЦ. Тук гушкачите държат да отбележат, че е "социален" танц. Може, но ако дадем предимство на "социалното", и неглижираме "танцовото", точно какво правим? Гушкаме се, не повече от това. Не че е лошо, просто танцът го няма в този случай.

Затова, когато говоря за важността на начина на стъпване като основа на добрия танц, много малко хора имат понятие за какво иде реч. Шахматистите се чудят, недоумяват, те нямат такава гънка в мозъка си. Гушкачите пък, не го смятат за важно, даже напротив, за тях това е вредно. Ако тръгнат да изучават техника, ще се окаже в един момент, че изискват съответната такава и от партньора си - което ще прати гушкането по дяволите.

Затова и ми е трудно с учениците, огромното болшинство от тях са или шахматисти, или гушкачи.

35 коментара:

Unknown каза...

Много си прав. Но за да те разбере някой, трябва да можеш да го обясниш и трябва да можеш да го покажеш, като Хавиер, примерно. Иначе нито ще те чуе някой, нито ще ти повярва.

Tzveti каза...

О, Да! Не само гушкачи, ами явни свалячи. То лошо няма, ама нека първо се танцува! Наскоро споделих с едно младо момче, че повечето от кавалерите идват в танго, за да свалят мацки, а не да танцуват - то пък каза, че е със същото впечатление от дамите?!? Аз участвам в споделянето на някоя и друга клюка, забавно е, но ми става криво, когато тангото започва да се изражда направо - толкова сме далече от истината, не изключвам себе си, ама какво да правим, няма коректив, няма наш еталон. Тук-таме някой отделен танц, тук-таме някоя отделна стъпка или двойка. Като дойде някой тангер отвън, веднага се забелязва: наскоро един Стефан, мисля, че от унгарски произход; една Маргарита, живееща в скандинавските страни, хайде да спомена и италианеца Даниел - просто различни! Да не говорим, че постоянно ме питат хора къде да се запишат на уроци? Ами да вървят май на салса, а?
Ама и кучето спря да лае зад кервана - ти, Краси, спря и на милонги да идваш, кой да те чуе, как да те види?..

Красимир каза...

@oldsmugg - нима трябва да съм толкова добър като Хавиер, че чак тогава някой да се светне?

Истинският танц не е непременно някакво гръмотевично зрелище. То хората май на това са свикнали в днешно време, да има движещи и мигащи светлини, 120 децибела музика, екрани, пушеци . . .

Аз всъщност много добре си го обяснявам, че даже и прилично добре го показвам понякога. За жалост само "понякога", и "прилично", но при толкова подкрепа, толкова.

Красимир каза...

Цвети, Радостина вече може доста, съвсем достатъчно за да си личи, че правим нещо различно. Но не се чувства комфортно да го показва това различно в среда, която по всичко личи, не се интересува ни най-малко от някакво развитие към по-добро. Отделно дали въобще може да го различи.

Tzveti каза...

О-о-о, Недей, Краси,
Наблюдавам ви с Радостина - с РАДОСТ и скришом, точно за да не я притеснявам. Много е добра наистина. Няма нужда да прави "чудесии"!
Васкоро танцувах с един начинаещ кавалер - толкова добре води и ходи и нищо друго, пък се притеснява, че нищо не прави. Помолих го да продължи ДА ХОДИ така поне две години и да спре да ходи на уроци - каквото мога, правя!..
А и каквото не мога, пак правя - имам предвид на дансинга! В мое лице няма да загубиш съмишленик... Цв. :-)

Красимир каза...

Цвети, аз говоря за цялата среда. Буквално е отровна за развитието на един танцьор. Нарочно не казвам "тангеро", тази дума загуби смисъл точно както и "учител".

Radost каза...

Краси, средата е абсолютно стандартна, такава, каквато е навсякъде другаде по света...Нали гледаме записи от милонги и пърформънси в други държави...Проблемът е по-скоро в липсата на вътрешно-системен коректив, т.е. достатъчно адекватен "образец", с когото да можеш да сравняваш собственото си представяне и да знаеш във всеки един момент от време къде се намираш и към какво се стремиш. Все пак не е необходимо да си поредният откривател на топлата вода, нали? :)
Аз например, много бих се радвала, ако имаше една дама, добре владееща танго де салон, която да ме научи на разни неща, но за съжаление не разполагаме с такива екстри. :)
Т.е. изводът е да се оправяш сам,с наличните ресурси и да зарежеш средата и тя да се оправя както намери за добре...
Enjoy the sun! :)

Красимир каза...

А пък според мен е най-важна липсата на учител, който знае техниката на ходенето. Точно учителят (учителската двойак) е този вътрешносистемен коректив, който е нужен. Иначе наличие на "утвърдени" школи има (хронологичен ред):
- Sofia Tango
- TanguerIn
- Laokoon Tango
- Танго групи в Dance Academy
- Tango & Pepper
- Ет Мачибо

Да си кажа ли пак мнението, дали поне един учител в тези "школи" знае как се ходи? Иначе всички знаят, че без ходенето няма арж. танго.

Radost каза...

Нормално. Гледала съм толкова тюториъли и записи на "преподаватели", които не могат да ходят, че това ми се струва по-скоро правило, отколкото изключение. :)
А и във всеки социум действа безотказано естествен отбор. Рано или късно всички процеси се балансират....и пресищането на пазара с нови школи - също :)

Красимир каза...

Естествен отбор? Нима? Значи затова моят опит да направя танго-училище (и да предам знанията си на уж по-напредналите) се провали.

Radost каза...

Естествено. "По-напредналите" са обучавани по различна от твоята система и имат различно от твоето разбиране за танца. Как точно очакваш един "по-напреднал" да разбере, че ако не изпълни качествено съставните елементи на първата стъпка, няма да изпълни качествено фигурата, а с нея няма да изпълни качествено и комбинацията от фигури, която вече представлява танца?
НИКАК! ПРОСТО НЯМА ДА ГО РАЗБЕРЕ!
Съзнанието на "По - Напредналия" е на светлинни години от това да се занимава с първата стъпка. Той действа на равнище цели комбинации, които повтаря многократно, докато ги синхронизира с партньора, което вече му вменява самочувствието на знаещ и "напреднал".
Това е далеч по-лесния и доходоносен метод за преподаване, така че забрави някой да се откаже от него. :)
Да упражняваш отново и отново, всеки следващ ден, "първата стъпка" със съзнанието, че си начинаещ, е трудно,обезсърчително и много изтощаващо, както за учене, така и за преподаване. Напълно разбираемо е, че както учителите, така и учениците, които са склонни да се подложат на това, ще са малцинство! :)

Красимир каза...

Да, но пък начинаещите още по- няма да разберат :-)

Затова все пак някой уж напреднал би трябвало да се светне някой ден, че се върти в кръг и не постига нищо. Ако има усет и интелект в достатъчна степен.

Tzveti каза...

Наскоро предложих на начинаещ кавалер - не че се имам за напреднала, де, - но начинаещ като време на пребиваване в танго, хайде така да го нарека, - да идва на уроци при теб, Краси, и той ми отвърна като попарен: "А, не, точно там - не!" Оказа се, че теоретически схваща нещата и ми каза, че с приятелката си се упражняват двамата сами вкъщи - ходят си и се кефят. Тя не идвала на милонги - той като по-напреднал я учел нея... Само той ходел на уроци - нещо като "две ведно"...
А, и друго мнение чух: че всички кавалери повтарят грешките на Чавдар, но как нямало една дама, която да възприеме маниера на танцуване на Дани?!? О, Боже, ами едното изключва другото, чини ми се... И че Чавдар ставал "сянка", когато водел Дани!?! Амчи как я води тогава и тя пък какво е, щом той е хем "сянка", хем я "води"?

Красимир каза...

Ами явно не много хубави неща се разпространяват за мен, щом хората така се дърпат.

Аз не страдам от липса на ученици, страдам от липса на такива, които ще разберат . . .

Unknown каза...

@Красимир - би било добре да си добър поне колкото Оскар или другия Оскар. Както сам знаеш шоуто на Хавиер не е толкова по демонстрациите, а на уроците.

Не е въпросът дали ти го разбираш, а как да направиш така, че да няма начин другите да не го разберат.

Защо само за шахматистите? Напиши нещо и за футболистите, гимнастиците, борците по нашите милонги. Има и страхотни импровизатори - рядко успяват да стъпват в ритъм - "импровизация".

А защо всъщност се пуска танго по нашите милонги - имам чувството, че никой не я слуша т.е. разбира тази музика.


... и "славата", която ти се носи до голяма степен е изградена от самия теб.

Красимир каза...

Да, страхотна слава.
Просто защото казвам нещата направо.
А кой е oldsmugg?

Radost каза...

Интересно е, че аз лично не си спомням за запис, на който Хавиер или Оскар (Мандагаран)танцуват с различна дама от обичайната им партньорка. Това ме навежда на мисълта, че дори и най-добре обученият кавалер е напълно БЕЗПОМОЩЕН, ако дамата му не съотвества на неговото ниво или поне няма минимална степен на владеене на базовата техника. Т.е. дори и Хавиер Родригез ще види зор, ако трябва да се "пребори" с местна "гимнастичка", която не е обучавана адекватно. :)))
P.S. Което пък ме навежда на следващия извод: тезата, че всеки спокойно може да танцува със всеки, е пълна глупост.

Красимир каза...

Всеки може да танцува със всеки, просто трябва да имат поне минимално адекватни умения.

Unknown каза...

@Radost - Javier си танцува много добре с която и да е дама. "Вервай" ми, дори да си дама само с няколко месеца практика в танго и те хване Хавиер, започваш да танцуваш. Доказано! Е, дали за Хавиер е било удоволствие - не знам, но дамите - направо като докоснати от Господ.

Unknown каза...

@Красимир - виждали сме се по милонги и други места, никога не сме си говорили. Както се казва, никой не ние представял един на друг.

Красимир каза...

@oldsmugg:
Не харесвам анонимните коментари.

Tzveti каза...

Хайде пак аз - първо, да взема да ви представя един на друг, ама и аз не знам кой е тоя потаен момък - що се криеш бе, момче?
Второ, Всеки с всеки може да танцува, убедена съм, друг е въпросът, че един ти е по-"удобен", друг - по- не - и още едно мнение чух, с което съм съгласна: точно един танц ти е достатъчен, за да усетиш става или не.
Макар че понякога с един и същ кавалер танцуваш добре, друг път - не толкова, като настроението - като при гимнастиците, при фунтболистите и прочее.
И да напомня моя класически пример с колелото или със сърфа - знаеш всимко за равновесието, за ветровете, платното, вятъра, вълните... Чертежи правиш, обясняваш, знаеш. Но качиш ли се, падаш. На един му трябват 20 падания, за да усети, на друг 50, на трети 100. Е, ние говорим за онези, които си седят на дъската и не щат да вдигнат платното. Или го вдигнат на халф - демек донякъде, - и го влачат, вместо да го охънят и да загребат вятъра. Или пък го загребат, ама се уплашат, та го пуснат...

Красимир каза...

Разликата е, че в танго, когато не танцуваш добре, не падаш. И оттам, си безпомощен да разбереш, че нещата не са наред. Вместо това, с години си правиш едни и същи глупости, и когато някой съвсем приятелски ти каже, че "не можеш да ходиш", ти се сърдиш и обиждаш.

Radost каза...

@oldsmugg - Това, освен да го приема за изява на свеж хумор. :)
Ако ставаше толкова лесно, колкото го описваш, "вервай" ми никой нямаше да има нужда да взима уроци и да се упражнява с години...Всички щяхме да се носим в пространството щастливо "докоснати от Господ" и всичко щеше да е на 6.
За съжаление, реалностите са малко по-различни, поне за тези, които искат да изпитват удоволствието и удовлетворението от качествения танц. :)

Vanya каза...

Онзи ден влизам в лицекнига и гледам в раздел "новини", че Ет Мачибо (мои "приятели", които никога не съм виждала) качили ново видео, и отдолу 7 човека, включително и самите те го "харесват".

Ето и самото видео: http://www.youtube.com/watch?v=KsS_WH54qmQ&feature=player_embedded

С нетърпение чакам да видя Петър и Мария на живо. Може и на някой урок да отида.

Красимир каза...

Ирония ли усещам? Добре дошла в клуба :-)

Vanya каза...

Много добре усещаш ;-)

Аз не се сдържах и написах един коментар, който гласеше нещо от сорта на " Вие сериозно ли смятате, че това видео заслужава да бъде давано за пример? Надявам се, че се шегувате?"

Коментарът ми беше изтрит :-)))

Ето и съобщението, което получих от Мария, след като пак изкоментирах, че са ми сложили цензура:

"По отношение на връзката - след като сме я публикували, то според нас в нея има нещо интересно, което искаме да споделим.

По отношение на цензурата - да, хейтърски коментари, без обоснована критика, се изтриват.

Мария
Ет Мачибо"

Най-забавното е, че нямам право на отговор. Сладури :-)))

А аз таях надежди, че в България тангото все пак има някакви шансове за развитие...

Красимир каза...

Да, като най-прясна учителска двойка, как ли танцуват?

Vanya каза...

Да вземат да се запишат и да споделят в лицекнига, явно имат много за споделяне ;-)

Красимир каза...

Ако получаваш "емисиите" ми в mail списъка, Ивайло и Габи са се записали и танцуват доста прилично в Южния Парк. Естествено още не е това, което трябва да е, но поне на този запис, са на половината път.

Vanya каза...

Не ги получавам, можеш ли да ме добавиш в листата vanya.petkova@inbox.com? Мерси!

Гледах едното видео, че другото не ми зарежда. Ето и моята гледна точка:
Габи като цяло има добра постановка, но като започне да си размахва краката цялата се гъне, което на мен лично не ми допада.
Смятам, че ако са по-умерени с тези движения, ще танцуват далеч по-добре. Другото, което им липсва е динамика и елегантност. Много хора бъркат динамиката с рязкост и насеченост на движенията, а при резки и насечени движения малко трудно се постига елегантност.
И третото, върху което могат да работят, както и всички нас, е музикалност.
Не искам да звуча като някаква разбирачка, щото не съм. Нито смятам, че танцувам добре. Просто от това, което имам като опит и от хилядите видеа, които съм изгледала мога да дам едно мнение.
За прилично, прилично е, но за съжаление на мен прилчно никога не ми е достатъчно. Това се отнася най-вече за собственото ми танцуване.

Красимир каза...

"но като започне да си размахва краката цялата се гъне, което на мен лично не ми допада. "

Гъненето идва от това, че прави движението със собствена енергия. Аз го наричам "активност". Противоположното и за мен единствено правилно е да ползва "пасивно" енергия от кавалера, тогава става далеч по-добре.

Vanya каза...

Сега гледах и милонгата. Какво ще кажеш за смяната на посоката? Аз това от много време го наблюдавам и при нас, и нещо хич не ми харесва. За мен, това "работе" прави танца насечен и недодялан.Специално изгледах няколко видеа на едни от най-добрите двойки, и не видях подобно движение при нито една от тях. Виждала съм и двойки, които го използват, но един, максимум два пъти в танца, а не нон-стоп. При повечето от нас това е основното движение за смяна на посоката.

Красимир каза...

Да, вярно непрекъснато "реботват", но това точно е въпрос на "стил" и предпочитание. По-голям кусур е далечният хват, при милонга е трудно да се танцува добре така. А и разни болеота насам-натам . . .
Според мен няма какво толкова да ги анализираме, както казах, въпреки някои отделни добри неща, като цяло не е това, което трябва - нито тангото, нито милонгата - но това не е новост за бг сцената.

Vanya каза...

Нямах намерение да ги анализирам. Просто ми направи впечатление прекаленото "реботване", на което аз лично мисля да обърна внимание.
Мерси, че ми насочи вниманието към тези видеа. Бяха ми много полезни ;-)