"Technique is very important. It is the catalyst to building and maintaining feeling throughout the dance. It is the essential tool to communicate with each other on a different level. If you long for the elusive tango bliss, then you should be obsessed with perfecting the technique."
Тренировки в (зала Елиас):
Контакти: Красимир Стоянов, тел. 0898 20 20 32
Какво имам предвид под шах? Кои са шахматистите в танго?
Ами много просто - в шаха няма значение как преместваш една фигура, има значение само къде я преместваш. И след това следващ ход, и следващ, пак от значение къде. Една партия (или част от нея) е последователност от местения. Много подобно се държат повечето от хората в танго, затова и ги наричам шахматисти. Интересуват се само да си направят движението, комбинацията. Т.е. да стъпят там дамата и кавалерът криво-ляво някъде си, в определена последователност. А качеството на движението и танца като цяло? Кучета го яли. Не ги интересува. Или изобщо нямат сетива за него. Танцът за тях е шахмат.
В различна плоскост, има едно друго мнозинство - на "гушкачите". Те не се интересуват особено от фигури - те държат на качеството на танца - но го третират по-скоро като гушкане, отколкото като танц. Важно е да сме комфортно прегърнати, и да се местим без сътресение, за да не се разваля "хорошо"-то.
Всъщност, танго е нещо съвсем друго, макар и да включва в себе си и гушкане, и комбинации. Но най-важното е как извършваме дадена стъпка. Танго е ТАНЦ. Тук гушкачите държат да отбележат, че е "социален" танц. Може, но ако дадем предимство на "социалното", и неглижираме "танцовото", точно какво правим? Гушкаме се, не повече от това. Не че е лошо, просто танцът го няма в този случай.
Затова, когато говоря за важността на начина на стъпване като основа на добрия танц, много малко хора имат понятие за какво иде реч. Шахматистите се чудят, недоумяват, те нямат такава гънка в мозъка си. Гушкачите пък, не го смятат за важно, даже напротив, за тях това е вредно. Ако тръгнат да изучават техника, ще се окаже в един момент, че изискват съответната такава и от партньора си - което ще прати гушкането по дяволите.
Затова и ми е трудно с учениците, огромното болшинство от тях са или шахматисти, или гушкачи.
"Стъпката е проста, но има някои тайни". Всъщност, тайни няма. Всичко е сравнително просто, и има, макар и малко, информация по въпроса. Проблемът е, че тази информация е затрупана от тонове дезинформация, разпространявана от стотици и може би хиляди лъжеучители. Ето и в горното видео, дамата казва в един момент "He moves me . . ." - аз отдавна твърдя, че това е ключът към танцуването на танго, дамата е пасивна по отношение на движението си и е местена от кавалера във всяка крачка - и не само твърдя, но и добре съм разбрал как това се прави, за да е лесно, приятно и красиво отстрани. Но кучетата ли лаят (едно само куче май), а керванът си върви.
Прави ми впечатление, че от 2008-ма насам (вкл.), някак нивото на световните шампиони, излъчвани в Буенос Айрес е доста съмнително. Корупция ли има, хората в журитата ли почват да недовиждат с възрастта, какво ли? . . .
Все пак, едната година, добре. Другата година, добре. Ама три години подред да стават очевидни "грешки"?
Ще илюстрирам нещата само с категорията "Tango Escenario", тъй като разликите са по-видими. В "Tango de Salon" само ограничен кръг ценители могат да разберат защо например тазгодишните шампиони просто не владеят основната техника, въпреки парфюмираното им танцуване.
Започваме от 2007-ма, последните истински шампиони:
Неоспоримо майсторство. Няма 6-5 :-)
Следва 2008-ма:
Aми не е лошо, но някак хореографията е скучна, показват известно майсторство чак накрая, но и тогава е някак тежичко, някак неубедително, с неохота изпълняват по-бързите моменти.
Второто място, много подобно, пак тежест в танца:
Ето една добре танцуваща двойка, но без данни за каквото и да е класиране:
Ще се опитам да намеря по-добър пример (за да не са все Хосе и Наталия), stay tuned.
Например тази двойка танцува по-майсторски от шампионите, но са ми леко странни:
Следва 2009-та година, ровя си аз веднъж из мрежата и попадам на това:
Прави ми впечатление страхотното майсторсто, и това, че са чак на 11-то място. Сравнете с шампионите от тогава, които ужасно (карикатурно направо) танцуват:
Изпълнението на Хосе и Наталия по-горе е заснето с 15fps (накъсано видео), затова потърсих други записи:
9-тото място:
И 9-тите са с класи по-добри от шампионите, странна работа, да не кажа нещо по-силно.
Какво се случва тази година (2010)?
Шампионите:
Посредствена история . . . не толкова зле колкото миналата година, но все пак, това ли са танцьори "световни шампиони"?
Отново Луис и Наталия:
Не е така добро, както предната година, но все пак, висока класа. Може би вече са уморени да участват година след година и да бъдат подценявани от малоумни или корумпирани журита. В края на краищата участват още от 2006-та поне:
Шампионите от 2006-та са посредствена двойка от Колумбия, а има доста по-добри изпълнения на тогавашното първенство - пак същата история с лошо съдийство - ако се интересувате конкретно за 2006-та, поровете се сами.
Третото място, чудесно:
Друга двойка, очевидно (разбирай: от самолет се вижда) по-добри от шампионите тази година:
Тези също са по-добри:
И тези:
И така, какво точно става по тези шампионати? Последните четири първенства, само през 2007-ма има индикации за компетентност и честност в журито.
Добавка:
22.09.2010
Според информация от 2xTango.com (виж коментарите по-долу), журито се е състояло от:
Eduardo Arquimbau, Julio Duplaa, Julio Balmaceda, el Nene Masci, Pablo Inza, Ana Maria Schapira y Javier Rodríguez,
И така нещата са ясни, причината не е корупция, а некомпетентност. Само Хавиер е изключение. От останалите, двамата Хулио горе-долу стават. Всичко друго е кръгла нула. Т,е, от осем човека, един компетентен и двама полу-компетентни. Е, как да отсъдят добре?
За незапознатите, компетентност за мен значи, да знаеш основата на танго. Т.е. да можеш да ходиш. Ако не знаеш тези основи, си кръгла нула. И въобще не ме интересува кой колко е известен, имам очи и виждам.
Eduardo Arquimbau:
Не знам тва кво е, сигурно така са танцували 30-те години. Нима този човек трябва да е в журито през 2010-та?
"El Nene" Masci:
Този се опитва да танцува, опитва се да води, но нещо не му се получава - кой знае защо смята, че трябва да се навежда напред към дамата. Явно концепцията са връзка и споделено равновесие му е чужда. Не е чувал как се води пивот. Няма нужда да продължавам.
Pablo Inza:
Тоя пък какво прави в журито за танго-де-салон? Кръгла нула.
Ana Maria Schapira:
Стойка "банан", излишна (и нескопосана при това( активност.
Е, при такова жури, такива резултати. Бих могъл да се заям и с полу-компетентните Хулио 1 и Хулио 2, но айде, ще им простим тоя път.
На профила на Oliver Kolker във facebook има едни формуляри, където човек попълва truie или false, за това, кое е истина и кое лъжа в танго. Някои са много добри попадения, затова ще ги препиша тук.
At tango festivals all beginners are advanced, and all advanced are beginners.
People that don't know what to do with their lives open a milonga.
The only requirement to become a tango teacher is saying "I'm a tango teacher".
People who do not have coordination whatsoever but are passionate and sweet while they dance, say are Tango Nuevo Dancers.
Първото може би е малко неразбираемо, просто означава нещо от сорта на "Знам толкова малко, та си мисля, че знам всичко."
Често леко ме клъвват, че давам примери с клипове на звезди, а ние, обикновените софийски тангероси, никога не бихме могли да танцуваме така. И да, и не. Първо, ние да не сме втора ръка хора, все някога ще се появи талантлива двойка. И второ, аз НЕ ТОВА показвам. Не показвам фигури и елементи с професионална трудност, дори и да присъстват в клипа. Всъщност показвам ТАНЦА, НЕ ФИГУРИТЕ. Сега няма да се впускам в подробности.
Какво в този танц е невъзможно за нас? И да има 1-2 неща, те нямат значение:
Какво ли би било, ако средното ниво по нашите милогни би изглеждало така?:
Нещо май се отнесох в мечти, тангеросите в София да танцуват танго така - колкото и простичко да е това на клипа, в момента не го може НИТО ЕДНА двойка в София. Няма учители, няма тангероси, НИКОЙ. Жалко, защото е много приятно да се танцува аржентинско танго, вместо някаква имитация. Дали ще се променят нещата някой ден? На мен ми се вижда съвсем възможно, но без да се осъзнаят някои пречки от субективен характер, няма да стане.
Малко пояснение: Под средно ниво разбирам средното ниво на запалените по танца, не тези, които по милонги просто си убиват времето или търсят контакти.
Попаднах на любопитно изследване на човешкото ходене, от което ще покажа една илюстрация:
Общо взето, показва това, което отдавна подозирам, че доброто танго ходене, за да е ефективно, просто използва същия механизъм както нормалното ходене - в статията го наричат "модел на обърнатото махало". Иначе казано, стъпва се на даден крак без той излишно да се сгъва (да се прикляка). Сгъването е много минимално, колкото да се избегне излишна твърдост на стъпването.
Как изглежда това на практика?
Ето, нарочно малко по-краен пример:
Друга двойка на забавен кадър:
Колебанията на махалото са по-видни или по-скрити, но винаги ги има при добрите танцьори - това е физически най-ефективният (с най-малко усилия) начин да се ходи.
А защо ни е ефективност в танго-ходенето? Ами за да танцуваме с лекота, така необходима за истинското удоволствие от танца.
Истински куриоз е, че това съвпада с естественото ходене - още по-голям куриоз е, защо 99% от танго-учителите по света си нямат понятие от тази материя. Аз лично съм чувал подобни неща само от един учител, и той така случайничко се казва Хавиер Родригес. Има и сайт в интернет, където това е обяснено:The Nuts & Bolts of Tango - Walking. Там (на тази и на следващите страници) се твърди, че кракът е абсолютно прав. Да, това е така, но коляното не е заключено (за омекотяване, но без приклякане), точно както правим, когато ходим по улицата - по някаква причина Рик не се сеща за това, но всеки може да си го провери това. Трикът е, да ходим така с друг човек, при това отговорни за неговото и своето общо движение - точно за това служи пасивното следване - две свързани махала, едното от които просто добавя или отнема енергия, за да осъществи водене. А другото не трябва да се намесва, оттам и думата "пасивно".
Разликата между правилно и неправилно ходене е като да танцуваме с 1кг. тежест, и с 10 кг. тежест. Познайте сега защо смятам, че този, който не знае да ходи, не танцува танго, дори и дамата да е пасивна. Незнанието води до тежко водене и тежко следване - затова често се скучва неграмотните по отношение на ходенето да проповядват активно следване - за да решат проблема с тежестта. Но както се казва, заедно с мръсната вода изхвърлят и бебето. Дамата олеква, но губят истинския контакт с нея.
На думи е лесно, на практика не е, усвояването на ходенето иска упорити занимания при компетентен учител. Цялата тази история за две свързани махала трябва да съществува чрез две човешки тела, които са много по-сложни - затова и служи танцовата техника, да реализира това по-просто движение чрез движението на по-сложни тела - то тук е и ключът - всичко което се иска, е опростяване на движението, а не усложняването му. Особено трудно е, когато вече даден човек е порядъчно обработен с напълно погрешни и вътрешно противоречиви, излишно усложнени "идеи" - често е невъзможно да му внушиш, че всичките тези години, в които е учил танго, са почти напълно загубено време, поне що се отнася до реалните умения да се танцува.
И да повторя, ходенето не е само ходене. Всяка стъпка е ходене. Оттам, всяка фигура е предимно ходене, естествено в комбинация с пивоти и други елементи. Самите пивоти не могат да бъдат изпълнени качествено, ако стъпката преди тях не е.
Ако гледате внимателно, ще видите тази всеобхватност на ходенето:
Разбира се, има и приклякания, има и крачки, които не се правят точно по същия (махален) механизъм - има и елементи, които изобщо не са ходене - но 95% от танца е просто едно ходене - колкото е по-добре усвоено, толкова по-добро е качеството на танца.
Цитат от tangoandchaos.org: It's discouraging to try to explain something important about tango to people who make money teaching it, and have them look at you like you just said you were abducted by aliens on a flying saucer. Да, и аз така се чувствам често, обяснявам прости неща, показвам ги с видео, и в резултат ме мислят за abducted by aliens :-)