26 март 2012

Как танцуват в Брашов

Ами така, средно . . .


Средно, средно, но на светлинни години пред нас, туземците в София . . .

08 февруари 2012

Сравнение между две двойки световни шампиони



Коя двойка ви харесва повече?

За мен двойката в черно (японците) танцуват много по-близо до това, което смятам за истинско танго де салон.

19 януари 2012

За влиянието на дамата

Попаднах на следния клип:


Направи ми впечатление как Карлитос като че ли започва да прилича на Пабло Родригес в начина си на танцуване, и особено, че някакси има тенеденция към навеждане - нещо напълно непознато до момента - Карлитос винаги е танцувал изправен.

Според мен това идва от дамата, Ноелия не стъпва по начина, нужен на кавалера, за да поддържа правилна стойка. Прекалено мека стъпка има, прекалено потъваша надолу, оттам и кавалерът без да иска, се навежда. Щом и Карлитос е податлив на това, какво остава за нас, простосмъртните.

Това е едно от най-трудните аз преподаване дамски умения - как точно коректно да стъпим. Най-просто казано, трябва да стъпим на прав крак, без излишно и ненужно клякане:

Хем е по-красиво, хем по функционално - не се губи енергия в "потъване в оясъка", стойката и на двамата се подобрява. Има и други детайли, но няма да навлизам в тях.

Спомням си преди месец-два, Снежина и Кейт бяха дошли направо от Белград на милонгата в Before&After - поканих Снежина и се удивих на това, колко правилно стъпва. Беше перфектно. Не знам какво я бяха правили в Сърбия :-) Жалкото обаче беше, че това не трая дълго - вече и следа няма - което показва колко е било осъзнато това коректно стъпване - никак.

Може би е нормално дамите да не го могат това, след като изглежда дори Ноелия Уртадо не го може (поне на този клип) - но пък аз не мисля така. Това, че някое "величие" не прави нещата както трябва, не значи, че ние трябва чинно да си шляпаме в калта и да не се стремим към нищо по-добро.

Колкото до Карлитос и Ноелия, надявам се това да не е трайна тенденция, и вместо Ноелия да развали Карлитос, той нея да "вкара в пътя". Още един наведен кавалер не ни трябва.

30 декември 2011

Средна софийска двойка 2

Пак по темата:


Е, там е работата, че двойката не е софийска. Но толкова ли е трудно да се танцува така? Няма никакви сложни движения, но е красиво отвсякъде. Това, на което му казват Tango de Salon. Танго, което се танцува на милонга.

Няма никакви проблеми всеки от нас да танцува така. Освен задръстеното мислене, внедрявано от шаманите.

Горният танц е просто едно ходене, научете го!

19 декември 2011

Всичко, което кавалерът прави в танго, е да движи тялото на дамата чрез своето

Цитатът е от Andres Laza Moreno - общо взето това е ключът към доброто танцуване - който не го е осъзнал - за съжаление много малко аржентинци го казват така направо. Точният израз на английски е "Jorge was also told for the first time, something that may seem obvious, that everything the man does in Tango with his body is to move the woman's body (aside from disassociated movements like adornments" - интересното за мен е "for the first time" и "something that may seem obvious". Напреднал кавалер, ходил на много уроци, при много учители, за първи път чува, че той задвижва тялото на дамата. Много е странно, защо нещо, което "изглежда очевидно", не се преподава. Не само от българските, а и от повечето аржентински учители. Аз например, трябваше сам да го осъзная - по-късно просто беше потвърдено (в мое присъствие) от учители като Пабло Родригес и Хавиер Родригес. А сега и от Andres Laza Moreno чрез блога на Movement Invites Movement.

Не мога да разбера защо от толкова много хора и толкова яростно това се отрича у нас. Това, че местните шамани ("учители") твърдят, че дамата усеща марката за движението и сама го предприема, нима е толкова свещена мантра, че обратното твърдение е светотатство?!? Много интересен съвет е дала Андреа Мисе на същия този Хорхе - да води по-брутално. Ясно, че буквалният превод не е съвсем правилен, но смисълът е този - ако знаеш какво правиш, просто го направи директно с тялото на дамата. Ударение върху "ако знаеш какво правиш". Това не е съвет към неграмотните кавалери да водят брутално, те така и така изобщо не знаят къде се намират. Нищо подобно. Просто един знаещ какво прави кавалер трябва да реализира движението изцяло и с пълна отговорност като води всеки милиметър от движението не само на тялото на дамата, а и отчитайки двойката като цяло.

Осъвнаването на този факт довежда да развенчаването на ред други щуротии. Например митът, че всеки е отговорен за своето си равновесие. Ако тялото на дамата се задвижва от тялото на кавалера, как точно тя ще си запази равновесието? Напротив, кавалерът става отговорен за това - от дамата по-скоро се иска да съдейства чрез коректна стойка и правилно ходене. Но не и чрез директни усилия да пази равновесие в дадена точка, което би влязло в конфликт с евентуална движеша сила или инерция, пряко или косвено вложени от кавалера - защото само той знае какво точно цели, какво именно е движението, което ще последва.

10 октомври 2011

Дали сте кавалер-измамник?

превод от Movement Invites Movement

Твърди се, че най-добрите танцьори могат да водят всяка дама, без значение от нивото й, нали? Наистина ли? Ние винаги сме се съмнявали в този факт. Как би могло това да бъде вярно? Ако една жена не знае как да "прегърне" кавалера, ако тя не знае как се усеща воденето (като цяло), ако ú липсва необходимата техника, тогава какво? Не казваме, че не сме виждали разни "велики учители" да водят дами точно както те искат да стане. Ние казваме, че тези "титани" правят доста съмнителни неща, за да го постигнат.

Хорхе не е такъв "велик учител" и не може, дори и да го заплашим с пистолет, да накара дамите да направят всичко, което той иска. Излиза, че Хорхе не е особено добър кавалер. Явно са го лъгали в Буенос Айрес, когато неведнъж са го хвалили учители и танцьори колко чисто води и как го прави с цялото тяло. Критикуван беше главно, че би трябвало "да увеличи размера на шрифта". Каквото прави, го прави добре, но за да бъде още по-явно и по-добре, да го направи още малко по-изразено за тези дами, които не са точно достатъчно чувствителни към воденето.

Защо се случва Хорхе да не може да накара дамата да направи, каквото той иска? Защото не е в неговия характер да "накара" дамата да прави неща на всяка цена. Ако той чувства, че дамата не може да следва дадено движение, той просто няма да го опита втори път.

Entonces, what is meant by “cheating” in the lead? Leaders can cheat in one of two ways: with the killer left arm or with the killer right arm. Let us describe what we mean.
Тогава, какво имаме предвид под "кавалери-измамници"? Те могат да "мамят" по два начина - чрез лява или дясна ръка.


Лявата ръка "убиец" е популярна сред някои от нашето танго общество. Дори някои го преподават това като правилен начин да се танцува танго. И ако сме честни, ако дамата допринася с достатъчно съпротивление с дясната си ръка, кавалерът може да направи почти всичко с нея. Добре ли се усеща това откъм дамата? Зависи. Ако сте дама, която иска да е перфетна на всяка цена, отговорът е "да". Но, ако сте дама влюбена в танца и прегръдката, по-скоро "не". И още нещо, отговорът винаги е "не", ако кавалерът използва лявата си ръка толкова много, че дамата получава болки в рамото след танца. Има такива хора в Торонто, и много дами се оплакват от това, но им е трудно да казват "не".

Дясната ръка "убиец" се случва, когато кавалерът "смачква" дамата. В тази ситуация, ние не говорим за ужасното водене с дясна ръка. Дамите знаят за него. Да чувстваш някой да те бута и дърпа в разни очота чрез ръка, местеща се по гърба ти, бъррррр! Не. Бе говорим за това, а за случаите, когато кавалерът няма доверие на партньорката (често с пълно основание) и тогава я стиска така, че тя да не може да мръдне, освен натам, накъдето иска той.

Добрият кавалер провокира (invites) дамата си да се движи заедно с него, а най-добрите го правят по начин, не предполагащ "възражения". Използването на ръце и излишна сила не е това, за което говорим. В Буенос Айрес видяхме и почувствахме комфортни "облачни" прегръдки, водейки с тяло, и ползвайки ръцете само като част от тялото, за да водят дамата в стъпката. (Б. пр.: Използвам думата "провокирам" и "водя" вместо "каня" в превода на invite, първо, заради моите собствени убеждения, че в танго няма време за покани; и второ, този термин (provoke) ползваше Хавиер на последните няколко семинара, които посетих)

Ето една аналогия: танго често се сравнява с език. Така че, ако жена посети Аржентина без да знае испански, може ли мъж да я "накара" да разбере какво иска той? Разбира се, може да пробва с жестове, но понякога жестовете са много различни при различните народи, така че не е ясно дали ще успее. Може би, ако я кани да изпие с него чаша мате, държейки въображаема чаша в едната ръка, и посръбвайки си с въображаема сламка в другата . . . А може и "силово" да я замъкне до масата и да ú покаже за какво става дума. Но това едва ли ще ú хареса. С други думи, няма значение колко добър е в езика на тялото - ако тя няма основни познания за езика и културата, няма да го разбере. Той трябва или да я "форсира", или нишо няма да стане.

Поуката от това е, че ако тя трябва да вземе някой и друг урок по испански, преди да опитва да общува с испано-говорящи. Мъжете, които не си падат по "силовите" упражнения, имат пълното право да говорят само с жените, с които чувстват, че се разбират.

To further add to the analogy and as a side thought… After one spends time learning, practicing and speaking a foreign language in a foreign country, it is usually the case that the foreign language will deteriorate when one returns to the home country. When no one else is speaking that foreign language, it is quite difficult to maintain the level previously achieved unless one continues to communicate with others of the same or better language abilities. So why is it so difficult for people to understand why we, for example, do not want to dance with people who do not dance with good technique and a proper embrace?

Продължавайки с аналогиите между танго и ученето на език: Ако човек прекара известно време в чужда страна, изучавайки езика - а след това се върне в родната си страна, то ще забележи, че с времето уменията му по чуждият език лека полека деградират. Ако никой друг не говори този език, много е трудно да се задържи нивото, достигнато преди, без да се общува с хора на това ниво, или по-добро. Тогава, защо е така трудно на хората да разберат защо не искаме да танцуваме с хора, нямащи нужната техника и "embrace/abrazo"?

21 септември 2011

Танго Фантазия 2011 - Букурещ

. . . нещо като кратък репортаж.

Първи ден - семинар за мъжка техника. Според Хавиер, Тайната (с главно Т) за това, да станеш добър кавалер, е да се научиш да следваш. Да знаеш как точно се усещат нещата от страната на дамата. Това сме го чували много пъти. Само по себе си обаче това нищо конкретно не означава. Ако бъдеш воден от неумел кавалер, нищо свястно няма да се получи. Така че добавката от мен - трябва да се усети воденето на добър кавалер, за да се види разликата.

Втори ден - семинар за дамска техника. Освен зрител, партнирах на Радостина. Основно един вид двойно хиро, често давано като упражнение на семинарите на Хавиер и Андреа.

Трети ден - семинари по "танго де салон" и "украшения". Първият беше особено интересен и ценен. Повече от половината време се преподаваше и упражняваше стойка и ходене. Андреа съвсем директно формираше (с ръце) у дамите познатата аржентинска поза с извивката в кръста. А Хавиер направи изказване, че кавалерът не трябвало да внушава у дамите "walk, walk, walk!", но напротив "Don't walk! Don't walk! Don't walk!". Вместо това, с движението си той "провокирал" това ходене. Аз на това място бих употребил "задвижва", но и "провокира" е по-добре от често употребяваната глупост за "покана" и 'индикация". Хавиер има предвид същото, което и аз - но според него кавалерът не задвижвал дамата, а задвижвал себе си. Чудесно, но в близък хват човек не може да задвижи себе си, без да задвижи другия. Т.е. няма никаква възможност за друго тълкуване какво точно се има предвид под "провокира". А и той спомена съвсем директно, че кавалерът трябвало да се чувства като че ли избутва нещо, но не и да се навежда и прикляка при това, а да си стои изправен.
Украшенията си бяха стандартни, без особени новости, и оттам без да ми е достатъчно интересно. И без това повечето от тях са неприложими без преди това да се усвои основната техника.
В допълнение - Хавиер обясни, че кавалерът трябвало да бъде "in control" по отношението на ситуацията, в която е дамата и двойката като цяло, за да може успешно да танцува. Това също без особен успех съм го обяснявал много пъти.

Четвърти ден - семинари по "Танго фантазия" и "Милонга". Първият не беше точно сценично танго, както името подвеждаше, но все пак се дадоха общи съвети как тялото да изглежда по-естетично. Какво е добре да се прави, и какво не, когато танцуваме пред публика. Имаше една кратка комбинация, която обаче разкри колко малко хора изобщо имат понятие от водене и следване. Т.е. освен една-две двойки, които успяваха да я направят що-годе прилично, всички бяха напълно извън релси. Особено зрелищна беше демонстрацията от Хавиер и Андреа на тази комбинация с различни ритмики, вкл. милонга. За мен това е, което ще запомня, невероятна прецизност и скорост - не толкова изпълненията им пред публиката на милонгата предната вечер.